Tuesday, August 27, 2013

Komen mengenai kibar Jalur Gemilang



Koi pastekan satu entry dr blog garamlada, setuju dengan kenyataannya:

Memang aku setuju menjelang tiba hari kemerdekaan negara, kalau boleh semua rakyat kibar Jalur Gemilang. Okay no problem, punya! Kita bangga meraikan ulangtahun kemerdekaan negara!
Tetapi, yang orang ramai menyampah, meluat, benci, getik dan boring ialah setiap kali sambutan hari kemerdekaan pasti akan dijadikan program itu macam program Umno! Memuja-memuji Umno. Menyanjung-menjilat pemimpin Umno. Ibarat, kalau tak puji Umno tak merdeka negara ini! 

Dah...mana rakyat tak menyampah?  Aku bukan sahaja menyampah, malah serabut! Kalau dah rasa kibar Jalur Gemilang macam terasa kibar bendera Umno...aku pun tak hingin nak kibar!
Itulah akibatnya apabila sambutan ulangtahun kemerdekaan negara apabila terlalu dipolitikkan oleh Umno! Sebagai contoh program kerajaan yang terlalu dipolitikkan ialah apabila Perdana Menteri, TPM atau menteri-menteri melawat sesuatu tempat, sepatutnya yang dipasang dan berkibar megah merata-rata ialah Jalur Gemilang tapi yang berselirat di sana-sini ialah bendera UMNO! Loya tengoknya!

Kalau nak rakyat semua terlibat kibar Jalur Gemilang, libatkan semua rakyat dan pelbagai parti yang berbilang ideologi SECARA HARMONI dalam penganjuran dan aktiviti sambutan hari kemerdekaan. Barulah rakyat tak payah disuruh, akan kibar sendiri Jalur Gemilang 40 hari 40 malam apa!

Kerajaan Umno/Bn dan Shabery Cheek perlu ingat dan sedar, majoriti rakyat tidak kibar Jalur Gemilang bukan kerana mereka bencikan Jalur Gemilang, tidak! Bukan kerana mereka tidak menghargai kemerdekaan negara dan bukan kerana mereka tidak mahu meraikan ulangtahun kemerdekaan negara CUMA mereka menyampah dan getik dengan gelagat para pemimpin tertinggi kerajaan Umno/Bn yang menjadikan sambutan kemerdekaan bagaikan program meraikan Umno! Baik tak payah!
- Blog Garamlada

Tuesday, August 20, 2013

Pasar Malam Bachok


Suatu perkara yang amat koi gemari bila berada di bumi Klatae adalah melawat pasar malam atau pasar pagi. Beraneka barangan ada terjual di pasar tersebut seperti makanan, buah-buahan dan pakaian. Salah satunya adalah seperti di Bandar Bachok di mana pasar malamnya dibuka pada hari Jumaat dari jam 4.00ptg hingga 9.30 mlm. Pasar malam di sini meriah kerana terletak berhampiran dengan Pantai Irama yang menjadi tumpuan mengunjung untuk mandi pantai serta bersantai bersama keluarga.


Gerai sebegini biasa terdapat di mana-mana pasar malam. Berbagai persembahan dipertontonkan untuk menarik minat pemngunjung pasar malam termasuklah bermain dengan ular tedung selar. Koi selalunya susah nak membeli ubat2 tradisional ni sebab tidak tahu ketulenan dan keberkesanannya.



Antara pengunjung pasar malam yang menyaksikan persembahan bermain ular.


Gerai menjual pakaian terpakai seperti ini juga amat biasa terdapat di mana-mana pasar malam di Klatae. Tapi kebanyakkan pakaian datang dari Korea dan Jepun, hanya sedikit sahaja yang datang dari Thailand.


 Ini yang istimewa di pasar malam Bachok, ketam nipah. Elok untuk orang yang diserang demam denggi atau chikunguya. Yang siap dimasak pedas pun ada.


Gerai-gerai yang menjual masakan memang banyaklah kat sini. Pilih je nak yang mana dengan harga yang berpatutan. Tepuk dada tanda selera....

Sunday, August 18, 2013

Proton Exora Bold CFE Raya 2013

Alhamdullillah sempat ambik exora sebelum raya 2013. Dapat warna elegent brown walaupun nak warna cocoa grey. Dah puas cari di Kota Bharu dan seterusnya satu Mesia warna cocoa grey tapi kene tunggu empat bulan... lambat pula sbb nak pakai sblm raya. Last2 beli kat Temerloh warna elegant brown.. nak dijadikan cerita, dah beli dalam 3 hari, tup tup SC KB kabor ada stok baru, owner x lulus loan... perh... rasa nak nangih guling2 kiri dan kanan..frust!!.. sefrust-frustnya..huhu.

Anyway, tak apa la pasal tengok warna cocoa grey cepat nampak kotor berbanding wana elengant brown.. koi ni dah le jenis malas nak basuh keje (sbb air paip very slow)... nak sedapkan hati pun ye jugak huhu..

Sebelum nak beli Exora ni byk jugak berkira2nya... pasal byk dengar dan baca dlm internet yang tak baik mengenai Exora ni. Tapi gamble je la, kalu kene yang defect, kira nasib la. Ksian juga tengok anak-anak menyempit tido dalam Waja. Tapi dalam 3 trip phg-KB ni.. mmg berbaloi. Tekan minyak skit j.. tahu2 dah dah 100km/j .. almaklumla.. enjin 1.6 jadi 2.0 slps dikuasakan dgn Turbo...dan yang paling penting.. keselesaan. Bentang toto kat ruang belakang, diorg tido tak sedar mender dah. Airkon dan sistem audio Proton rmmg terbaik la.

Yang tak sedapnya dalam 3 minggu ni dah dua kali koi saksikan eksiden jalanraya. Pertama kat Kerambit, K.Lipis masa baru perjalanan pertama ke KB dan kedua kat RNR Gua Musang... ini mungkin peringatan kot agar jgn enjut laju2 dan sentiasa berwaspada.


Kemalangan Jalanraya di Gua Sejuk, Gua Musang


Ngeriii...

Semalam dalam perjalanan ke KB dari Bentong, koi sempat menyaksikan satu kemalangan berhampiran RNR Gua Musang. Kurang 30 minit je dari lokasi kejadian yg sebelum tu berselisih dengan dua bijik ambulan. Sampai je ke lokasi, bomba tengah mengeluarkan mangsa. Seorang meninggal dunia di tempat kejadian dan 3 parah. Sebelum tu baru je koi nak henjut 110Km/J Exora koi. Kawasan tu mmg selalu berlaku kemalangan walaupun jalannya lurus dan kereta selalunya laju. Itula kata orang.. walaupun kita berhati-hati, kadang-kadang kita boleh jadi mangsa kepada mereka yang tidak berhati-hati..3 minggu lepas baru je tengok satu eksiden kat Kerambit, juga kurang 30 minit sampai ke lokasi kejadian. Kejadian melibatkan 4 buah kenderaan iaitu Alza, Iswara (kematian), Saga FLV (2 parah) dan Persona (1 parah). Difahamkan kejadian berlaku disebabkan kerata Saga FLV dari KB terbabas ke laluan bersebelahan lalu merempuh Iswara dan Persona. Kereta Alza yang berada di hadapan sempat mengelak walaupun terseret kira-kira 100m.









berita penuh boleh diikuti di sini