Thursday, September 2, 2010

Pengalaman berpuasa di dalam hutan

Di bulan puasa yang mulia ini.. teringat plak pengalaman koi berpuasa di dalam hutan di Lojing, dekat sempadan Pahang-Kelantan pada hujung tahun 2002... selama 3 hari...koi terpaksa menyiapkan juga peta geologi kawasan tersebut. Koi bersama 4 kawan koi yang lain telah membina 'base camp' di tengah-tengah permatang bukit yang membahagikan Kelantan-Pahang. Setiap hari perlu berjalan kira-kira 30km pergi dan balik utk menyiapkan peta tersebut di bulan puasa. Penat... tak boleh nak kata la... dahaga! perrggg tuhan je yang tahu... paling sadis bila berjalan melalui sungai-sungai kecil...dengan airnya yang sejuk.. jernih....rasa nak terus minum jer! ...ada la dekat 66 kali basuh muka....tapi semua tu tak menghalang koi utk terus berpuasa.

Base camp kami tu betul-betul di atas batu penanda sempadan negeri. Kalau rasa nak cepat berbuka, boleh duk sebelah Kelantan. Kalu rasa nak lambat habis sahur.. boleh duk sebelah Kelantan kui kui....

3 comments:

Don Balon said...

ye la weh..
beloh kelantan ikut time KL..

aok baik bila gelangi weh?

Faizal said...

Salam.takde pot mancing best ke kat situ,hehe!lama menghilang ni.

CekWa said...

Selamat hari Raya, maaf Zahir Batin