Tuesday, June 22, 2010

Mengagau ikan di Tasik Habu, C. Highlands


Tasik Habu di Ringlet, Cameroon Highlands sekarang dalam proses mendalamkan tasik. Oleh itu paras air di tasik tersebut telah susut dengan mendadak membuatkan ikan-ikan di dalam tasik tersebut seakan2 ' mabuk' terutama ikan yang 'lemas' bila paras kelodak tinggi seperti ikan tongsan dan leekoh.


Air susut kira-kira 5 meter dari paras biasa. Setiap hari di pingiran tasik akan dipenuhi oleh orang ramai.. samada untuk memancing sembat.. atau sekadar memerhati sahaja.

Air nampak tenang tetapi di dalamnya penuh dengan ikan-ikan. Kali terakhir tasik ini di'cuci' adalah pada tahun 1999, kalau tidak silap. Air belum betul-betul surut... kalau tak dah lama koi turun mengagau ikan-ikan tu... maklum la.. kali terakhir koi berkubang dalam selut mengagau ikan adalah kira2 10 tahun yang lalu..



Ini adalah sebahagian hasil tangkapan.. dengan hanya menggunakan sauk sahaja kerana ikan-ikan telah 'kelemasan' dan 'kemabukan'... tak perlu bersusah payah mengambil masa berjam2 untuk memancing. Padan muka ikan2 tersebut... dulu sombong sangat tak mahu makan umpan.. menunggu sampai berjam2.. kadang2 sampai tak dapat langsung pun ada.. koi pun hairan kenapa la payah nak dapat ikan yang besar-besar seperti dalam gambar. Kalau dapat pun sebesar tiga jari je.


Ikan ini mati kerana telah melompat keluar dari permukaan air.. mungkin kerana 'kelemasan' dengan mendapan kelodak yang tinggi... terdapat juga ikan-ikan yang ditinggalkan di tepi tasik kerana terlalu besar saiznya.. kebanyakannya adalah ikan tongsan yang rata-rata seberat 20 kg.... bangla dengan Indon pun tak mahu ikan-ikan tu.. besar sangat.. segan nak makan.. kui kui..

2 comments:

Don Balon said...

aper lagi li..
gulei masanc la weh...kuikui

CekWa said...

behnyer ikan te masak lemak!