Tuesday, June 29, 2010

Kelakar sengothi!



Tiap kali koi tatap video nih.. tiap kali itulah koi ketawa.... kelakar sungguh. Teruk betul la mamat yang duduk menyandar kat dinding tu.. dah la tak berjemaah sekali.. pastu pedajal plak orang yang nak solat. Habis satu saf rebah....Walau bagaimana pun.. koi harap video ini bukanlah lakonan semata-semata. Tidak baik jika babak dalam solat dilakonkan semata-mata untuk hiburan.

Monday, June 28, 2010

Team faberet koi masuk suku akhir Piala Dunia


Inilah team faberet koi dari dulu hingga kini.... dalam empat-lima tahun lepas....dah dua kali masuk final tapi kalah jugak.. WC2006.. final kalah dengan Italy....Euro2008... final kalah plak dengan Sepanyol... WC2010 ni tak tahu la macamana.. sebab perlawanan seterusnya kena lawan dengan Argentina pada perlawanan suku akhir yang belum kalah atau seri lagi dalam WC21010....



Jersi Jerman koi pada WC2006... jersi ni yang lebih cantik berbanding WC2010.


Sunday, June 27, 2010

Gambar Pemandangan









Gambar-gambar ini adalah antara gambar yang sering koi gunakan sebagai 'wall paper' utk laptop koi. Korang boleh download untuk dikongsi bersama.

Tuesday, June 22, 2010

Mengagau ikan di Tasik Habu, C. Highlands


Tasik Habu di Ringlet, Cameroon Highlands sekarang dalam proses mendalamkan tasik. Oleh itu paras air di tasik tersebut telah susut dengan mendadak membuatkan ikan-ikan di dalam tasik tersebut seakan2 ' mabuk' terutama ikan yang 'lemas' bila paras kelodak tinggi seperti ikan tongsan dan leekoh.


Air susut kira-kira 5 meter dari paras biasa. Setiap hari di pingiran tasik akan dipenuhi oleh orang ramai.. samada untuk memancing sembat.. atau sekadar memerhati sahaja.

Air nampak tenang tetapi di dalamnya penuh dengan ikan-ikan. Kali terakhir tasik ini di'cuci' adalah pada tahun 1999, kalau tidak silap. Air belum betul-betul surut... kalau tak dah lama koi turun mengagau ikan-ikan tu... maklum la.. kali terakhir koi berkubang dalam selut mengagau ikan adalah kira2 10 tahun yang lalu..



Ini adalah sebahagian hasil tangkapan.. dengan hanya menggunakan sauk sahaja kerana ikan-ikan telah 'kelemasan' dan 'kemabukan'... tak perlu bersusah payah mengambil masa berjam2 untuk memancing. Padan muka ikan2 tersebut... dulu sombong sangat tak mahu makan umpan.. menunggu sampai berjam2.. kadang2 sampai tak dapat langsung pun ada.. koi pun hairan kenapa la payah nak dapat ikan yang besar-besar seperti dalam gambar. Kalau dapat pun sebesar tiga jari je.


Ikan ini mati kerana telah melompat keluar dari permukaan air.. mungkin kerana 'kelemasan' dengan mendapan kelodak yang tinggi... terdapat juga ikan-ikan yang ditinggalkan di tepi tasik kerana terlalu besar saiznya.. kebanyakannya adalah ikan tongsan yang rata-rata seberat 20 kg.... bangla dengan Indon pun tak mahu ikan-ikan tu.. besar sangat.. segan nak makan.. kui kui..

Sunday, June 20, 2010

Dua matahari pada 21 June 2010

Beruntung kepada sesiapa yang membaca entry ni sebelum besok hari kerana kemungkinan dapat melihat 'dua matahari' yang akan terbit pada besok pagi. Kejadian ini berlaku kerana terdapatnya satu bintang bernama Bintang Aderoid yang berada berhampiran dengan matahari kita iaitu pada jarak 43.65 juta batu pada 21 Jun yang menyebabkan bintang tersebut bersinar seumpama matahari. Sebenarnya matahari itu sendiri adalah bintang dari berbilion bintang yang terdapat dalam galaksi Bima Sakti. Kejadian seterusnya akan berlaku lagi pada tahun 2287.

Monday, June 14, 2010

Buah Tembikai





Buah tembikai-amat sesuai dimakan ketika musim panas atau ketika berbuka puasa.... salah satu buah faberet koi....


Wednesday, June 2, 2010

Rajah Brooke's Birdwing - Malaysia’s very own king of butterflies


A male Rajah Brooke's Birdwing (Troides brookiana)




A group of male Rajah Brooke's Birdwing drinking at a moist spot


Rajah Brooke's Birdwing from Cameroon Highlands, Malaysia

The Rajah Brooke’s Birdwing (Troides brookiana) is the most beautiful species from other parts of the world. This birdwing was discovered by famous British naturalist Alfred Russel Wallace during one of his expeditions to Borneo in 1855. He named it in honour of his friend Sir James Brooke, the Rajah of Sarawak. This species can be found in Cameroon Highlands as well.