Sunday, January 31, 2010

Papan tanda kedai


Korang terpikir tak apa yang koi terfikir!

Thursday, January 21, 2010

Belut yang sedap


Errkkkk!... gelinya... nak pitam tengok belut banyak-banyak.

Sunday, January 17, 2010

Luluhawa batuan granit


Gred 1 (batuan segar)


Gred 3


Gred 4 (luluhawa mineral biotit membentuk oksid besi dan memberikan warna merah terhadap tanah sisa granit.)


Gred 5 (tanah sisa granit yang mengandungi butiran pasir dan mineral lempung berwarna merah)

Gambar-gambar menunjukkan gred-gred luluhawa yang berbeza bagi batu granit. Proses luluhawa ialah proses pemecahan batuan yang ada di permukaan bumi sehingga membentuk butiran atau zarah yang lebih kecil. Dengan kata lain, proses luluhawa menukarkan batuan kepada tanah. Proses penukaran ini berlaku dengan kadar yang amat perlahan dan melibatkan masa sehingga ratusan juta tahun bergantung kepada faktor fizikal, kimia dan biologi. Proses luluhawa berlaku kerana berlakunya berbeza persekitaran semasa batuan ini terbentuk (pada suhu>600 darjah celcius, tekanan tinggi pada kedalaman > 10km) dan bergantung kepada faktor fizikal, kimia dan biologi. Apabila batuan ini terdedah, suhu, tekanan dam kedalaman batuan tersebut telah berubah, oleh itu proses luluhawa pun berlaku. Di Malaysia, faktor yang mempengaruhi luluhawa batuan adalah iklim dan topografi.

Hampir keseluruhan banjaran Titiwangsa adalah terdiri dari batuan granit. Dalam geologi kejuruteraan, batuan ini dikelaskan antara batuan yang paling keras sifatnya tetapi apabila telah terluluhawa, batuan ini amat lemah sifatnya. Apabila batuan granit terluluhawa sepenuhnya, mineral-mineral pembentuk batuan akan bertukar menjadi tanah yang mengandungi butiran pasir dan mineral lempung (sisa tanah granit).

Setelah luluhawa, batuan akan mengalami proses hakisan. Butiran Quartza membentuk butiran bersaiz pasir; apabila dihakis dan terenap, akan membentuk batu pasir. Manakala mineral lempung pula terenap membentuk batu lumpur atau syal. Manakala ion-ion pula diangkut oleh sungai ke laut membentuk batuan karbonat iaitu batu kapur, juga mungkin menyumbang kepada kemasinan air laut.


Thursday, January 7, 2010

Sedapnyer nasi dagang....




Inilah antara lauk pauk nasi dagang yang dihidangkan di tingkat 2 pasar Siti Khatijah, Kota Bharu. Tengok ler udang dier beso mana! RM25 sekor tuh... kena makan 3 org baru abih...Tapi yang pasti semuanya manis. Lepas harga gula naik ni, tak tahu la herge makanan dier naik atau sebaliknya..

Sunday, January 3, 2010

Menangkap belut





Entry kali ini di tahun baru ini koi nanti kongsi pengalaman mengenai cara menangkap belut yang dilakukan oleh penangkap-penangkap belut di kawasan-kawasan sawah sekitar Kota Bharu. Ramai org tak mengetahui bahawa sebagian besar kawasan Jajahan Kota Bharu adalah di kelilingi oleh sawah padi. Kalau kita naik kapal terbang, kita akan nampak kawasan sawah padi yang luas terbentang. Sup belut amat popular atau 'tersohor' di Kelantan. Kalau pergi mana2 bandar di Klate, kita bole jumpa kedai sup belut ini. Tapi koi tak pernah makan mendalah ni.. geli ya amat... keli pun koi x makan.. inikan pula belut yang dah macam subspesies ular.

Koi tak tahu la rakan-rakan bloger sekalian pernah melihatnya sebelum ini, tapi bagi koi inilah kali pertama koi melihat orang menangkap belut di kawasan sawah. Selama ini koi ingkatkan diorang guna kaedah memancing atau menimba lopak-lopak air. Rupa-rupa diorg guna satu kaedah yang ringkas serta mudah tanpa perlu berjam-jam memancing atau menimba bergelen -gelen air lopak. kaedah yang diorg pakai adalah mengecas aliran elektrik dari bateri melalui dua batang rod ke dalam takung air dalam sawah padi. Batang rod itu di tusuk-tusuk kedalam lopak-lopak air, kalau ada belut ia akan mengelepar ('selok' kata org tempatan) dan lemah. Kemudian boleh terus tangkap belut tu tanpa berpenat lelah. Senangkan!