Monday, November 23, 2009

Jauh berjalan.... luas pemandangan

Majlis Perkahwinan Blogger LKTP 1328


Hamparan sawah padi di Pendang, Kedah


Perhh!! jauh kali ni koi berjalan....Dari Kelantan-Perak-Selangor-Penang-Kedah.. Sik bek keter WAJA koi tu mmg waja. Trip kali ini adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan adik koi di Pendang, Kedah dan nak melawat sedara-sedara sebelah ayah koi di utara tanah air.

Pada 17hb baru ni koi attend meeting di Lojing, Gua Musang bersama Ahli Jawatankuasa Pemantauan Pembangunan Tanah Tinggi Lojing. Kemudian bermalam di Tapah, Perak. 18hb plak koi ada urusan dengan pembekal alatulis dan pencetakakan di Shah Alam. Sepanjang jalan dari Tapah ke Shah Alam ditemani oleh air hujan yang lebat. Lebat sampai tak nampak jalan la....

Pada 19hb, koi bertolak dari Shah Alam ke Bandar Bharu, Kedah ke rumah mak sedara. Pada 20hb, dari Kedah bergerak pula ke Bayan Lepas, Penang juga rumah mak sedara. Kat Bayan Lepas tu, lupa plak jalan ke rumah mak sedara tu, puas pusing2... masa nak isi minyak kat stesen petronas, terjumpa plak landmark jalan ke rumah mak sedara koi tu.. kebetulan plak! Lepas pekena gulai ikan di Penang... kami beransur plak ke Sg. Petani.

Pada kebesokan harinya, kami bertolak dari Sg. Petani terus ke Pendang, Kedah. Nama kampung kat Pendang ni pelik2... Padang Lembu, Padang Pusing, Batu Menunggul etc. Tapi syok la tengok hamparan sawah padi nan menghijau. Yang x syoknya, jalan kat kawasan bendang ni sempit sangat. Tapi disebabkan rombongan kami ramai.. kira2 6 biji keter... so mana2 keter yang bertembung dengan kami.. kena la beralah.. gostan la 100 meter ke belakang hehe...Orang kampung bawak motor laju plak tu.. kalu tak kena gaya.. ada orang juga yang tertiarap dalam sawah padi tu....Selesai majlis kenduri kendara tu, koi pun terus la bertolak pulang dari Pendang ke Temerloh. Dalam perjalanan pulang tu, koi terserempak dgn kemalangan berhampiran tol Sg. Petani (U), sebuah van melanggar pokok kayu jati di bahu jalan.... keras betul kayu jati tu... tak condong sedikit pun pokok tu. Koi tak tahu status kemalangan tu macamana.. tapi teruk juga la nampak gayanyer.

Dari Pendang kul 4.00ptg..... sampai ke kampung tepat kul 4.00pg.. perhh.. jauh tul perjalanan tu... tapi koi dah biasa drive jauh2 ni... suka drive malam.. keter x banyak dan boleh konsentrik.

Besoknya iaitu semalam, koi sempat menghadiri majlis perkahwinan rakan blogger koi di Kota Gelanggi 1. Kepada Blogger LKTP 1328 yang juga kenalan kepada ayah koi, koi nak ucapkan tahniah dan selamat menerima menantu. Lepas itu koi pun bertolak pulang ke Kota Bharu ikut jalan Kerambit-G. Musang. Koi tersangkut 2 jam kat K. Krai.. air Sg. Durian dekat Batu Balai melimpah.... nasib baik air cepat surut.. kalu tidak.... cuti lagi la besok.

No comments: