Tuesday, October 13, 2009

Menjelajah Hutan Ulu Kinta






Perggg!!.. penat giler!.. itu la perkataan yang koi boleh ungkapkan setelah 4 mlm 5 hari koi menjelajah hutan tebal Ulu Kinta. Seramai 33 orang terlibat dalam penjelajahan untuk memetakan batuan geologi kawasan sempadan Perak dan Pahang melibatkan 3 pegawai, 4 GA dan buruh. Pemetaan tersebut dibuat atas permintaan JKR untuk membina jajaran baru pintasan jalanraya baru Simpang Pulai-Ladang Blue Valley. Ini adalah kerana jalanraya lama sering berlakunya tanah runtuh dan telah melibatkan kos yang tinggi utk penyelenggaraan.
Seronok pun ada... penat pun ada... seronok sbb dah lama koi tak masuk hutan. 'Base camp' kami dekat Pos Slim, kira-kira 23 km dari tmpt kerja. Penat sbb terpaksa mendaki bukit curam dan berjalan kaki 4 km sehari, trabas ikut sungai.... tapi seronok buat kerja kat sini... sejuk dan tak rasa dahaga serta dapat menikmati keindahan alam semulajadi ciptaan tuhan. Kalau dah sampai ke sesuatu permatang... memang kami puas hati... pemandangan mmg cantik. Permatang bukit selalunya tidak lebar.. hanya kira-kira 4 meter sahaja... di kiri kanan permatang adalah cerun yang curam.
Susah sebenarnya nak buat jalan untuk rakyat! Jalanraya bukan boleh dibina sesuka hati terutama di kawasan berbukit-bukau. Kalau JKR meminta pandangan Geologist terlebih dahulu, kejadian tanah runtuh sedemikian mungkin dapat dielakkan. Memang betul, para jurutera boleh membina apa sahaja, hatta bangunan di atas puncak bukit.. tetapi ingatlah pada 'tapak' di mana sesuatu bangunan akan dibina.....Geologistlah yang berperanan penting sebenarnya kerana mereka tahu dan kenal rupabentuk permukaan bumi.


6 comments:

ummu masyita said...

Tu diaa..memang penat tuu

JD said...

sebonarnya itulah koje geologist dari dulu cuma dulu xda blog nak menyuarakan perasaan hehe

Omen Necrofis said...

JD.... SYMT

Webmaster@Echam said...

Perghhhh.. seronoknyer wehhhh... koi suka kalo keje-keje camni. Ada jumpa banyak lubuk Kelah tak???

Omen Necrofis said...

Echam....kat tanah kawasan tanah tinggi x ada kelah... ikan seluang banyak la.... kalu kat area taman negara banyak kelah...

Tabib said...

Dapat tip 'trekking shoes' di sini.
Semua pakai Adidas Kampung, paling sesuai untuk trekking di hutan hujan tropika.