Wednesday, December 30, 2009

Bekas lombong bijih besi, Bukit Besi, Dungun


Sebahagian dari permatang Bukit Besi.



Tinggalan bekas bijih besi yang kini mengalami hakisan terutama apabila hujan membentuk mesa dan canyon kecil. Hakisan alur dapat diperhatikan pada tebing-tebing cenuram.



Pengenapan lapisan demi lapisan membentuk perlapisan longgokan.


Perlapisan dapat diperhatikan dengan jelas dalam foto ini bersama hakisan alur seolah-oleh membentuk delta-delta kecil.

Lombong bijih besi, Bukit Besi, Dungun, Terengganu

Sunday, December 27, 2009

G. Kinabalu, Kundasang, Sabah


Gambar ini koi ambik dari Wikipidea. Jika bernasib baik, kita boleh nampak puncak-puncak Gunung Kinabalu. Berketinggian 4,095 m, ke-6 tertinggi di Asia Tenggara dan ke-40 di dunia. Ketinggian asal Gunung Kinabalu dipercayai lebih tinggi iaitu antara lima hingga lapan kilometer (km) dari ketinggian sekarang. Bagaimanapun hakisan yang berlaku selama berjuta-juta tahun, menyebabkan paras Gunung Kinabalu kini hanya tinggal 4,095m.



Selama 3 hari koi di sana, hanya pada hari ke-3 koi dapat melihat kemuncak Gunung Kinabalu. Ini adalah kerana awan tebal sentiasa menutup kemuncaknya. Pada mulanya koi tidak merasa apa-apa mengenai G. Kinabalu yang pada koi sama sahaja dengan puncak-puncak gunung lain; tetapi apabila awan membenarkan koi melihat sebahagiannya sahaja, timbul keinginan yang mendalam untuk mendakinya suatu masa nanti. Koi mesti sampai kekemuncaknya nanti!




Kundasang ketika ini amat berbeza dengan keadaanya pada 20 thn lalu di mana kini terdapat pelbagai jenis tanaman pertanian menghiasi kebanyakan pemandangan di sini. Kawasan ini berpotensi untuk dimajukan sebagai industri pelancongan. Walau bagaimanapun, seperti kebanyakan kawasan tanah tinggi yang lain, berhadapan dengan ancaman gelinciran tanah bukanlah perkara baru. Antara faktor gelinciran tanah adalah disebabkan usia pembentukan batuan yang muda yang berusia tertiari (65-5 juta tahun) mengikut dalam skala usia geologi di tambah dengan kehadiran struktur-struktur sesar yang banyak terdapat dalam batuan di kawasan tersebut.




Awal bulan Disember baru ini, koi berkesempatan ke Kundasang, Sabah untuk menghadiri kursus di sana untuk melihat gelinciran tanah atau lebih dikenali sebagai Kompleks Gekinciran Tanah Kundasang. Di Kundasang terdapat dua kemudahan hotel, koi menginap di Hotel Mt. Kinabalu. Suhunya lebih sejuk berbanding C. Highlands dan G. Highland.

Thursday, December 24, 2009

Alhamdulillah..


disaat waktu berhenti...kosong
dimensi membutakan mata
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk meneka
sedarku akan hadirmu
mematahkan sendi-sendi yang biasanya tegak berdiri

sujudku pun takkan memuaskan inginku
untuk ku hantar sembah sedalam kalbu
adapun kusembahkan syukur padamu ya Allah
untuk nama, harta dan keluarga yang mencinta
dan perjalanan yang sejauh ini tertempa

alhamdulillah atas pilihan dan kesempatan
yang membuat hambamu ini
mengerti lebih baik makna diri
semua lebih bererti akan mudah dihayati
Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah....

Tuesday, December 22, 2009

Counting Crows - A Long December

Koi suka lagu omputih ni..... lagu ni mengingatkan koi bahwa bulan Disember merupakan bulan terakhir sesuatu tahun... bulan untuk muhasabah diri. Apa pencapaian kita pada sesuatu tahun itu dan apa pula perancangan kita pada tahun akan datang. Habis sahaja bulan Disember, tanpa kita sedari usia kita semakin bertambah setahun. The days go by so fast.......


Monday, December 14, 2009

Rerama Kuning



Name: Indonesian Moon Moth
Latin: Actias maenas

Rerama berekor panjang yang berasal dari Indonesia ini koi jumpa di Tapah. Bukan orang-orang Indonesia sahaja yang ramai berada di Malaysia, malah rerama dari Indon pun turut terbang dan berada di Malaysia.

Sunday, December 6, 2009

Laporan siasatan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Disember 2008


Selepas “pertikaian” selama dua minggu antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Selangor, Kabinet akhirnya membenarkan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) mendedahkan kepada umum laporan siasatan tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa Disember tahun lalu. Punca utama kejadian tanah runtuh yang mengorbankan 5 nyawa tersebut adalah disebabkan saluran paip yang pecah di bahagian atas cerun. MPAJ dengan bantuan kerajaan pusat telah menanggung kos pembaikian tersebut yang melibatkan jutaan ringgit. Sebaliknya pihak pemaju tidak bertanggungjawab langsung dalam pembaikian tersebut dan menyatakan bahawa itu adalah kejadian tuhan.

Dah 2 minggu koi simpan laporan ni tapi tak boleh publish sebab masih di bawah Akta OSA. Kepada yang berminat untuk membaca laporan tersebut boleh muat turun di sini.

Tuesday, December 1, 2009

Gegaran gempa bumi datang lagi


Kawasan Sesar K. Lumpur yang diwakili oleh lembah
Bukit Tinggi, Bentong


Baru-baru ini kita telah dikejutkan lagi dengan beberapa siri gegaran gempa bumi berskala kecil di beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia seperti di Manjung, Jerantut dan Bukit Tinggi. Terbaru berlaku lagi gegaran kecil di Kuala Pilah pada beberapa hari lepas. Dari tahun 2007, Semenanjung Malaysia telah mencatatkan sehingga 40 gegaran di beberapa kawasan.

Kejadian demikian adalah mungkin berpunca dari pergerakan kerak bumi untuk melepaskan tegangan, regangan dan mampatan dalam batuan. Proses ini selalunya melibatkan pergerakan pada kerak bumi di sepanjang garis/zon sesar. Kekuatan gegaran bergantung kepada jumlah tenaga yang tersimpan dalam batuan. Semenanjung Malaysia pada amnya mempunyai beberapa garis/zon sesar yang besar dan panjang. Antaranya termasuklah Sesar Lebir, Sesar Lepar dan Sesar Kuala Lumpur. Gegaran yang berlaku di Bukit Tinggi dan K. Pilah adalah dikaitkan dengan garis/zon Sesar Kuala Lumpur yang mempunyai kelebaran sehingga 15km dan 70 km panjang.

Apa yang koi suarakan di sini adalah peranan agensi/jabatan kerajaan yang sepatutnya dirujuk apabila berlakunya kejadian sedemikian. Kita semua maklum bahawa Jabatan Meteorologi Malaysia adalah jabatan yang penting dalam memberikan laporan/makluman berkenaan kejadian gempa bumi. Sedarkah kita bahawa kita mempunyai satu lagi jabatan kerajaan yang relaven dalam memberikan laporan dan makluman berkenaan kejadian tersebut iaitu Jabatan Mineral & Geosains Malaysia (JMG) (dahulunya dikenalisebagai Jabatan Penyiasatan Kajibumi).

Tujuan koi bukan untuk merendah-rendah fungsi Jabatan Meteorologi Malaysia, tetapi peranan sedemikian sepatutnya dijalankan oleh JMG. JMG mempunyai kepakaran dalam menjelaskan kenapa berlakunya kejadian tersebut berlaku dan merekalah sepatutnya yang memantau kejadian tersebut (Bahagian Geofizik) dengan dibantu oleh ahli kajibumi dari IPTA/swasta. Jabatan Meteorologi lebih releven dalam melaporkan cuaca semasa seperti ribut petir, hujan lebat dan sebagainya.

Terdapat beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia yang tidak tepat, antaranya seperti kejadian gegaran di Bukit Tinggi adalah disebabkan penstabilan batu-bata. Istilah batu-bata amat tidak sesuai digunakan kerana ia merujuk kepada batu untuk pembinaan bangunan. Istilah batu-batan adalah lebih sesuai digunakan kerana kerak bumi dibina oleh perbagai jenis batu-batan. Jabatan Meteorologi sepatutnya hanya melaporkan/merekodkan kejadian gegaran dan bukannya menjelaskan bagaimana gegaran boleh berlaku.


Wednesday, November 25, 2009

Peta Takungan Petroleum Malaysia




Peta ini menunjukkan kedudukan takungan petroleum (petroleum reservoir) yang terletak di perairan negara di Laut China Selatan. Oil field yang berwarna merah menunjukan takungan gas asli manakala yang berwarna hijau menunjukkan takungan minyak mentah. Setiap takungan mempunyai namanya yang tersendiri. Terdapat 3 takungan petroleum yang berada dalam perairan Negeri Kelantan iaitu Bintang, Damar dan Lawit. Koi pernah berkerja menggerudi minyak di pelantar minyak Irong Barat dan Seligi semasa berkecimpung dalam bidang minyak dan gas.

Tuesday, November 24, 2009

Lagu Nostalgia: Kalau Rindu - Rafeah Buang



Di masa berpisah
Mengapa hati ku rasa sedih
Jumpa tak lama
Bersua dikau kekasih

Janganlah kau sayu
Airmata jangan dibuang
Kalau rindu
Pesan saja di awan petang

Dendam tetap menggoda
Merayu dalam jiwa
Kasih tak kan lama
Kita kan bersua jua

Bilakah masanya
Hari yang berbahagia
Kita bersama
Hidup selama-lamanya

Siput Gondang




Lendir yang keluar dari siput ataupun gastropod ini mengingatkan koi pada kuah kentang KFC yang juga berwarna kuning.

Monday, November 23, 2009

Jauh berjalan.... luas pemandangan

Majlis Perkahwinan Blogger LKTP 1328


Hamparan sawah padi di Pendang, Kedah


Perhh!! jauh kali ni koi berjalan....Dari Kelantan-Perak-Selangor-Penang-Kedah.. Sik bek keter WAJA koi tu mmg waja. Trip kali ini adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan adik koi di Pendang, Kedah dan nak melawat sedara-sedara sebelah ayah koi di utara tanah air.

Pada 17hb baru ni koi attend meeting di Lojing, Gua Musang bersama Ahli Jawatankuasa Pemantauan Pembangunan Tanah Tinggi Lojing. Kemudian bermalam di Tapah, Perak. 18hb plak koi ada urusan dengan pembekal alatulis dan pencetakakan di Shah Alam. Sepanjang jalan dari Tapah ke Shah Alam ditemani oleh air hujan yang lebat. Lebat sampai tak nampak jalan la....

Pada 19hb, koi bertolak dari Shah Alam ke Bandar Bharu, Kedah ke rumah mak sedara. Pada 20hb, dari Kedah bergerak pula ke Bayan Lepas, Penang juga rumah mak sedara. Kat Bayan Lepas tu, lupa plak jalan ke rumah mak sedara tu, puas pusing2... masa nak isi minyak kat stesen petronas, terjumpa plak landmark jalan ke rumah mak sedara koi tu.. kebetulan plak! Lepas pekena gulai ikan di Penang... kami beransur plak ke Sg. Petani.

Pada kebesokan harinya, kami bertolak dari Sg. Petani terus ke Pendang, Kedah. Nama kampung kat Pendang ni pelik2... Padang Lembu, Padang Pusing, Batu Menunggul etc. Tapi syok la tengok hamparan sawah padi nan menghijau. Yang x syoknya, jalan kat kawasan bendang ni sempit sangat. Tapi disebabkan rombongan kami ramai.. kira2 6 biji keter... so mana2 keter yang bertembung dengan kami.. kena la beralah.. gostan la 100 meter ke belakang hehe...Orang kampung bawak motor laju plak tu.. kalu tak kena gaya.. ada orang juga yang tertiarap dalam sawah padi tu....Selesai majlis kenduri kendara tu, koi pun terus la bertolak pulang dari Pendang ke Temerloh. Dalam perjalanan pulang tu, koi terserempak dgn kemalangan berhampiran tol Sg. Petani (U), sebuah van melanggar pokok kayu jati di bahu jalan.... keras betul kayu jati tu... tak condong sedikit pun pokok tu. Koi tak tahu status kemalangan tu macamana.. tapi teruk juga la nampak gayanyer.

Dari Pendang kul 4.00ptg..... sampai ke kampung tepat kul 4.00pg.. perhh.. jauh tul perjalanan tu... tapi koi dah biasa drive jauh2 ni... suka drive malam.. keter x banyak dan boleh konsentrik.

Besoknya iaitu semalam, koi sempat menghadiri majlis perkahwinan rakan blogger koi di Kota Gelanggi 1. Kepada Blogger LKTP 1328 yang juga kenalan kepada ayah koi, koi nak ucapkan tahniah dan selamat menerima menantu. Lepas itu koi pun bertolak pulang ke Kota Bharu ikut jalan Kerambit-G. Musang. Koi tersangkut 2 jam kat K. Krai.. air Sg. Durian dekat Batu Balai melimpah.... nasib baik air cepat surut.. kalu tidak.... cuti lagi la besok.

Sunday, November 15, 2009

Pisang Kembar Tiga


Koi amat mengemari buah-buahan. Selalunya di rumah, pisanglah yang menjadi pilihan. Baru-baru ni koi terperasan yang pisang koi beli di kedai bimbingan FAMA mempunyai ulasnya yang berkembar dua dan tiga. Yang kembar dua tu dah abis koi telan.. yang kembar tiga ni.. segan skit nak telan.. sbb payoh nak jumpa.. Ini kali pertama koi jumpa ulas pisang kembar tiga. Ulas berkembar dua selalu la koi jumpa. Koi tak tahu ler kalu korang pernah jumpa ulas kembar tiga ni? Kalu makan tiga ulas pisang ni x payah dinner or lunch dah... atau silap-silap bole dapat anak kembar tiga nanti hehe!

Monday, November 9, 2009

Lagu Nostalgia: Bila Kasih Menyepi - Kejora




Ke mana perginya rambulan
Sang pungguk merayu sepanjang malam
Betapa sedihnya di hati
Bila kasih menyepi
Bila kasih menyepi

Mengapa perawan setia
Bermandi airmata kedukaan
Alangkah pedihnya di hati
Bila kasih menyepi
Bila kasih menyepi

Haruskah usia mangsanya
Kezaliman asmara tiada harga
Inikah hasil percintaan
Yang kau agung-agungkan
Oh! Biarlah pergi
Oh! Biarlah pergi

Hapuskan semua kepiluan
Dirimu belum tiba kehancuran
Bukalah matamu perawan
Aku ada di sisi
Aku ada di sisi
Aku ada di sisi
Aku ada di sisi

Thursday, November 5, 2009

Kenapa Sumber Air Bawah Tanah Kelantan Kaya Dengan Besi?







Kita semua sedia maklum bahawa Negeri Kelantan menghadapi masalah bekalan airnya yang kaya dengan unsur ferum atau besi. Hampir keseluruhan penggunaan bekalan air di Negeri Kelantan adalah dari sumber air bawah tanah. Tidak ramai juga mengetahui bahawa hampir keseluruhan kawasan Kota Bharu adalah merupakan lembangan pengenapan sedimen kuarteneri (tempat pengumpulan bahan-bahan pengenapan seperti pasir, lempung dan lodak). Sehingga kini belum ada satu lubang gerudi pun yang boleh mencecah sehingga ke batuan hampar atau batuan dasar.

Ini bermakna, lapisan sedimen ini agak tebal (lembangan pengenapan yang dalam). Pengenapan ini adalah pengenapan marin zaman dahulukala kira-kira jutaan tahun lalu. Oleh kerana itu kadang-kadang kita boleh dapat cengkerang-cengkerang, serpihan tumbuhan dan gas/metana dalam lapisan tersebut.

Lembangan ini juga menjadi tempat pengumpulan air bawah tanah yang terkandung dalam akuifer (takungan air bawah tanah). Pada amnya kesemua luahan air dari bumi Kelantan akan turun dari tempat-tempat tinggi dan tertumpu ke kawasan lembangan iaitu di sekitar Kota Bharu samada melalui sungai Kelantan atau mengalir ke dalam tanah membentuk aquifer.

Geologi/bumi Kelantan terkenal dengan satu jenis formasi batuan yang dipanggil sebagai Syis Taku. Antara mineral yang banyak sekali terdapat dalam batuan ini adalah mineral pirit di mana kandungan utama mineral ini adalah besi. Bukti batuan ini kaya dengan besi dapat dilihat di kawasan Bukit Besi, Temangan, Machang di mana di situ terdapatnya bekas lombong besi yang diusahakan oleh Syarikat Jepun "Oriental Mining Co." semasa zaman penjajahan Jepun dahulu. Bukti lain juga dapat diperhatikan pada permukaan batuan yang terdedah di sepanjang Jalanraya Lojing-C. Highlands. Terdapat garis-garis berkarat hasil hakisan air hujan terhadap mineral pirit yang kaya besi. Bumi Kelantan juga dihampari oleh batuan granit yang menjadi dasar kepada bumi Kelantan. Batuan ini juga kaya dengan mineral berbesi.

Oleh itu, apabila hujan turun dari kawasan-kawasan lebih tinggi sebahagian air hujan akan meresap ke dalam tanah dan membawa bersama mineral besi dari tanah/batu syis yang sememangnya kaya dengan besi. Air bawah tanah ini kemudiannya mengalir ke kawasan takungan atau lembangan- iaitu di kawasan Kota Bharu. Pengaliran air bawah tanah ini juga akan membawa bersama unsur-unsur besi dari batuan hampar iaitu batuan granit bersama dan ini akan memekatkan lagi kandungan besi dalam air tanah.

Air tanah yang kaya dengan unsur besi ini akan berkumpul atau 'accumulate' dalam akuifer di kawasan lembangan. Itulah sebabnya bekalan air Negeri Kelantan terkenal dengan tingginya kandungan unsur-unsur besi yang menyebabkan air berkarat- bukannya disebabkan oleh faktor saluran paip yang berkarat dan sebagainya.

Monday, November 2, 2009

Pelantar Minyak Terbakar

Pelantar minyak 'West Atlas" kendalian syarikat Thailand di Laut Timor telah terbakar sejak ia mengalami kebocoran hampir 10 minggu lalu. Pelantar minyak jenis 'jack-up' ini terletak di perairan Indonesia dan Australia. Sehingga kini, kebocoran di bahagian 'drill deck' tersebut masih lagi belum dapat ditutup menyebabkan banyak minyak mentah mengalir ke laut dan boleh menyebabkan pencemaran.

Kebakaran di pelantar minyak adalah igauan buruk kepada para pekerja pelantar minyak. Koi teringat semasa koi berkerja di pelantar minyak dulu. Dalam seminggu, satu latihan kecemasan mesti dilakukan, tidak mengira masa. Mungkin tengah malam, subuh, senja. Kita tidak tahu samada bunyi loceng kecemasan itu latihan atau benar-benar kecemasan. Sampai kini koi masih fobia dengan bunyi deringan loceng kecemasan. Kalau stay di hotel, mesti nak lari keluar dari hotel utk selamatkan diri. Tapi sekarang dah okey sikit!

Sunday, November 1, 2009

Saturday, October 31, 2009

MARAN: Bandar Ayam Kampung

Temerloh, Bandar ikan patin..... Maran, Bandar ayam kampung.... pasni apa plak ye.... Jerantut, Bandar ikan keli plak kot hehee....... tengok logo ayam jantan tu tingat plak kat logo baja pokok kelapa sawit...

Sunday, October 25, 2009

Kabus di kawasan tanah tinggi






Suasana berkabus ini dirakamkan pada pukul 2 ptg di sekitar puncak G. Pass. Badan tidak berpeluh dan tidak pula berasa dahaga.


Wednesday, October 21, 2009

Fakta menarik mengenai masa




Pusingan bumi sebanyak 1 darjah memerlukan masa selama 60 minit, bersamaan 1 jam.
Pusingan bumi sebanyak 360 darjah memerlukan masa selama 24 jam, bersamaan 1 hari.
Bulan memerlukan masa selama 30 hari, bersamaan 1 bulan untuk melengkapi pusingan mengelilingi bumi pada orbitnya.
Bumi memerlukan masa selama 360 hari, bersamaan 12 bulan untuk melengkapi pusingan mengelilingi matahari pada orbitnya.

Tuesday, October 20, 2009

Khemah dan juri ku yang tersayang!

Inilah dapur kami... tapi for sure x ada peti ais la.... nasib bek dapat chief yang pandai masak.. tapi kalu duk dalam hutan ni.. makan apa pun sedap... batu.. kayu pun sodap.. (jambu batu+ubi kayu). Sekali masak sampai 15 kg beras... ada satu malam tu.. anjing2 org asli berpesta makan telur... habis 2 sarang telur... mlm besoknya.. makanan kami taruk dlm tong atau gantung pada bumbung khemah.



Ha.. inilah tempat bermandian yang paling beh dalam hutan.. dengan kesejukan air sungai nya.... macam air dalam peti... dengan ketulenan air sungainya... serta menjadi tmpt paling shahdu apabila memerut!




Juri koi..... paling nyaman dan empuk..... sampai kalu rimau tido kat sebelah pun boleh x sedar...
kalu tengahmlm.. macam2 irama dan lagu ada... lawan berkeruh.. paling lawak.. macam bunyi generator pun ada... koi ingatkan.. diorg x tutup generator.. rupernya.. bunyi org berkeruh.... maklumla.. penat sangat la tu...




Inilah khemah yang dilengkapi dengan juri atau 'panking'.. khemah yang bertutup tu adalah khas utk org yang overweight...satu juri hanya boleh menampung muatan 80kg shj.. kalu nak tido dlm juri gak.. boleh runtuh khemah.... patah tiang belebas!

Tuesday, October 13, 2009

Menjelajah Hutan Ulu Kinta






Perggg!!.. penat giler!.. itu la perkataan yang koi boleh ungkapkan setelah 4 mlm 5 hari koi menjelajah hutan tebal Ulu Kinta. Seramai 33 orang terlibat dalam penjelajahan untuk memetakan batuan geologi kawasan sempadan Perak dan Pahang melibatkan 3 pegawai, 4 GA dan buruh. Pemetaan tersebut dibuat atas permintaan JKR untuk membina jajaran baru pintasan jalanraya baru Simpang Pulai-Ladang Blue Valley. Ini adalah kerana jalanraya lama sering berlakunya tanah runtuh dan telah melibatkan kos yang tinggi utk penyelenggaraan.
Seronok pun ada... penat pun ada... seronok sbb dah lama koi tak masuk hutan. 'Base camp' kami dekat Pos Slim, kira-kira 23 km dari tmpt kerja. Penat sbb terpaksa mendaki bukit curam dan berjalan kaki 4 km sehari, trabas ikut sungai.... tapi seronok buat kerja kat sini... sejuk dan tak rasa dahaga serta dapat menikmati keindahan alam semulajadi ciptaan tuhan. Kalau dah sampai ke sesuatu permatang... memang kami puas hati... pemandangan mmg cantik. Permatang bukit selalunya tidak lebar.. hanya kira-kira 4 meter sahaja... di kiri kanan permatang adalah cerun yang curam.
Susah sebenarnya nak buat jalan untuk rakyat! Jalanraya bukan boleh dibina sesuka hati terutama di kawasan berbukit-bukau. Kalau JKR meminta pandangan Geologist terlebih dahulu, kejadian tanah runtuh sedemikian mungkin dapat dielakkan. Memang betul, para jurutera boleh membina apa sahaja, hatta bangunan di atas puncak bukit.. tetapi ingatlah pada 'tapak' di mana sesuatu bangunan akan dibina.....Geologistlah yang berperanan penting sebenarnya kerana mereka tahu dan kenal rupabentuk permukaan bumi.


Wednesday, October 7, 2009

Oustation 3 minggu!



Aiseyy... slps raya ni banyak plak keje luar.... 3 minggu ... tour of Malaysia plak tu. Pos Slim-J. Bharu-Putrajaya-K. Terengganu.. hehe. Gitu la keje aku yang selalu outstation... pendek kata selagi belum pejam mata.. keje keje keje!.. Anyway koi enjoy dengan keje koi! SYMT!

Hujung bulan ni koi nak cuti la plak seminggu.... dah lama tak pegi memancing ikan ni..ingat2 nak memancing kat Tasik Ringlet atau kolam ikan berbayo.. tak dapat ikan tak apa.. janji puas menung tengok joran.....itu pun harap2 x ada outstation lagi....

Monday, October 5, 2009

Bidang Geologi: Bidang Pengkajian Menarik

Melihat kepada panorama di dunia ini, pernahkah terlintas di fikiran anda beberapa persoalan kejadian alam yang unik. Antaranya ialah bagaimana kewujudan pelbagai jenis batu pasir, granit, batu kapur, konglomerat dan pelbagai lagi. Gunung Himalaya menjadi gunung tertinggi di dunia, kenapa ia terletak di India dan ajaibnya pula adanya letupan gunung berapi yang sangat besar seperti di Karakatoa di Indonesia dan beberapa tempat yang aktif seperti di Filipina, Amerika Selatan, Kepulauan Sulawesi dan kenapa pula tiada atau hampir tiada gunung berapi di Afrika, India, Australia malah di Malaysia? Apakah itu gempa bumi, bagaimana tentang kekuatannya dan yang penting sekali adakah negara kita selamat dari gempa bumi yang kuat seperti di Kobe, Jepun. Selain itu persoalan tentang sumber-sumber alam seperti bagaimana tentang kejadian dan terdapatnya petroleum, emas, perak, intan, timah dan lain-lain bijih lagi turut menarik perhatian untuk difikirkan.


Bagaimana pula tentang usia bumi ini? Adakah 20,000 tahun sahaja atau 10 juta tahun atau 1 ribu tahun atau lebih dari itu? Bagaimana tentang keadaan bumi ketika itu? Bagaimana tentang fosil, tentang binatang perkasa yang dipanggil dinasour dan pokok-pokok raksaksa, tentang kepupusan dan revolusi mereka dari zaman lampau sehingga kepada bentuk seperti keadaan sekarang.


Sesungguhnya terlalu banyak lagi persoalan tentang kajadian alam yang unik ini dan tentunya ia manjadi cabaran dalam mendapatkan jawapan tentang persoalan yang menarik ini. Persoalan -persoalan in hanyalah sebahagian daripada pengkajian dalam bidang geologi. Geologi diambil dari perkataan latin bermaksud 'Kajibumi' iaitu suatu cabang ilmu sains yang mengkaji tentang kejadian batuan, pergerakan kerak bumi, gunung-ganang, serta kandungan bumi seperti bijih-bijih, emas dan permata serta seribu macam persoalan tentang bumi dan keunikannya. Ia menjadi semakin penting dewasa ini khasnya dalam mencari sumber-sumber baru dari bumi yang semakin terhad tapi keperluannya sangat mendesak seperti petroleum, keperluan air tanah, platinum, bijih-bijih perindustrian dan permata. Di samping itu, ia sangat perlu dalam kerja-kerja pembangunan sesebuah negara seperti bangunan tinggi, jambatan. terusan, empanagan, dan lain-lain agar kemusnahan besar dapat dielakkan. Ahli geologi juga sangat diperlukan dalam meramalkan kejadian-kejadian alam yang memusnahkan seperti gempa bumi dan letusan gunung berapi yang jika berlaku melibatkan taruhan nyawa yang bukan sedikit.


Persoalan mengenai geologi seterusnya lebih menarik jika dikaitkan bersama dengan kemungkinan-kemungkinan kejadian yang telah dan boleh berlaku di negara kita Malaysia yang tercinta ini. Antaranya bagaimana terdapatnya dua banjaran yang besar iaitu Banjaran Titiwangsa dan Banjaran Timur yang menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia. Dari batuan apa ia dibina dan kenapa pula ia menganjur dari Utara ke Selatan? Kenapa pula diantara dua banjaran ini, terdapat suatu kawasan yang agak luas yang sangat kaya dengan emas seperti Raub dan Bukit Koman di Pahang di antaranya sehingga 6.0 hingga 10.0 gram per tan dari batuan yang dilombong. Begitu juga di timur Semenanjung Malaysia yang bukan sahaja kaya dengan emas seperti di Lubuk Mandi dan Penjom, Kuala Lipis Pahang malah luar pantai Kelantan, Terengganu dan Pahang sangat kaya dengan petroleum yang bernilai tinggi yang sekarang menjadi salah satu sumber kekayaan negara. Bagaimana tentang kejadian Kondominium Highland Towers yang runtuh, kejadian runtuhan lumpur di jalan Genting Highland, runtuhan batuan yang memenuhi di Kilometer 21.8 Lebuh Raya Baru Lembah Klang (NKVE) berhampiran Bukit Lanjan dan akhir-akhir ini tentang tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Bagaimana tentang gempa bumi di Malaysia dan jika berlaku gempa bumi di Sumatera yang dijangkakan boleh mencapai sehingga 8.5 pada skala Ritcher sahaja. Bagaimana pula tentang gunung berapi di Malaysia?.


Tapi antara persoalan menarik tentang Semenanjung Malaysia sekarang ialah benarkah bahawa Timur Semenanjung Malaysia yang meliputi Pahang, Terengganu dan Kelantan dan sebahagian Johor adalah dari benua yang berlainan dan bertemu dengan Barat Semenanjung Malaysia pada suatu masa jutaan tahun dahulu dan apakah bukti-bukti yang menyokongnya? Atau adakah Malaysia dahulunya dipanggil Gondawanaland dan kemudiannya hanyut ke tempat di mana ia berada sekarang? Inilah antara pelbagai persoalan geologi yang menarik di Malaysia yang boleh kita fikirkan bersama jika terdapat asas geologi di minda kita dan ini semua dapat diperolehi dengan mendapatkan bacaan tentang geologi yang banyak terdapat di pasaran ataupun perpustakaan.


Di Malaysia keperluan kepada pengetahuan dari ahli geologi semakin mendesak sedangkan negara hanya mampu mengeluarkan tidak sampai 30 orang geologi setahun. Keperluan ini boleh dicapai jika dapat ditanamkan minat kepada pelajar-pelajar pada masa persekolahan lagi dan bukannya setelah menjejaki menara gading. Kemungkinan sekarang, ramai pelajar tidak pernah mendengar apatah lagi memahami apa itu geologi. Tapi hanya mendapat sedikit gambaran tentang dinasour dari filem "Jurassic Park" sedikit masa dahulu. Jadi terpulanglah kepada generasi muda untuk mendalami tentang geologi bumi dan negara kita dan seterusnya memahami dan mencari jawapan persoalan-persoalan menarik bukan sahaja tentang persoalan di atas mahalan terdapat banyak lagi persoalan misteri di dalam bidang geologi. -Nahrafqifahs @ http://kgum.tripod.com/koleksi_artikel/artikel_01.htm


Sunday, October 4, 2009

Aduss! terkena aku!



Gambar hiasan sahaja, tiada kena mengena dengan sport rims yang koi baru beli baru ni

Hari ni koi nak kongsi citer pasal koi 'terkena' dengan tokey kedai tayar kat Kota Bharu semalam. Koi ni mmg jenis tak berapa nak percaya pada tokey2 workshop, kedai baiki TV & radio dan spare part keter, maklumla.. ntah apa la diorg cas atas pembaikian barang kita tu, dah la kita tak nampak apa yang diorg tukar.
Citernya macam ni, pagi semalam koi pergi la survey tayar sebab nak tukar tayar belakang WAJA koi yang dah nak botak. Jumpa la satu kedai tayar Lee Master Services Centrel, depan Balai Bomba Jalan Long Yunus. Pada fikiran koi ok la kedai tu pasal bajet under RM400. Koi pun tukar la 2 bijik tayar Dunlop baru. Masa tengah buat balancing, salah satu sport rims koi tu didapati bengkok, sebab dulu pernah terjun lubang sampai pecah tayar depan. Kalu nak perbetulkan balik, kena cas RM55. Tapi tokey kedai tu offer plak sport rims baru." Kalau nak tred-in abe tamboh 49 je untuk brand yang sama". Uikss.. muroh tu.. tambah 49 je dapat sport rims baru.. dari kena cas Rm 55 utk perbaiki sport rims lama, lebih baik beli sport rims baru.. tambah 49 je.. fikir koi.
Maka keempat2 sport rims keter koi yang baru berusia 3 thn pun ditukarkanlah dgn sport rims baru... siap buat balancing, baiki camber... buat aliggment. Bila dah siap semua, terkejut beruk koi pasal tengok bil dekat RM900. Rupa2nyer yang tambah 49 tu rupanya 490... adusss! terkena aku... aku tak tahu la samada itu strategi tokey tu utk menipu. Nasib baik koi bawak kad kredit. Tapi nak bagitahunyer, koi mmg tiada pengalaman dalam bab2 spare part keter ni. Koi malas nak bertekak dengan tokey kedai tu, lagi pun sport rims tu dah siap pasang, tak kan nak tanggal balik... tak apa la.. dah mmg rezeki tokey tu agaknya. Dah la masa tu koi tak berapa sihat.. demam dan sakit perut. Salah makan agaknya.
So nasihat koi, berhati-hatilah ketika membeli spare part keter, tanya betul2, biar puas hati. Orang akan sentiasa mengambil kesempatan atas kecuaian kita.