Wednesday, September 24, 2008

Bukit batu kapur Kota Gelanggi, Jerantut



Bukit Batu Kapur Kota Gelanggi atau dulu dikenali sebagai Kota Jin. Salah satu jajaran batu kapur dari batu kapur Gua Musang dan Batu Kapur G. Senyum dan Batu Kapur Jebak Puyuh. Terbentuk dari pengenapan marin laut cetek dan cengkerang-cengkerang berkarbonat kira-kira 260-250 juta tahun lampau. Dulu kecoh pasal ada org buat rumah dalam gua ni.. aktiviti pengkuarian pun dah diberhentikan. Sekarang Tekam Plantation yang ambil alih kawasan ni. Siap ada muzium lagi..




2 comments:

Niza_CrazEE said...

apa lagi yang ada di kawasan jerantut...
selain dr bkt batu kapur tu..

Anonymous said...

kawan saya dan kawan saya pernah ke sana, saya percaya kalau kota gelangi di panggil kota Jin. Saya dan kawan2 saya pernah dpt hadiah dari makluk dari sana